ДЕНЬ 4
Усім добрий день!
Сьогоднішня серія пригод Дена і Рори має назву «Боятися – це нормально» і дійсно, кожен з нас періодично відчуває тривогу або навіть страх. Як з цим впоралися наші герої? Давайте дивитися!
Під
час стресового періоду в організмі виділяється певний набір гормонів.
Найголовніші з них – це адреналін, норадреналін і кортизол.
● Адреналін – основний гормон стресу, що комплексно впливає на організм, мобілізуючи увагу та пам’ять. Його рівень підвищується в ситуаціях, коли людина відчуває страх, біль, лють, гнів.
● Норадреналін збільшує рухову та впливає на мозкову активність, а також
гостроту сприйняття навколишнього середовища через органи чуття. Важлива
функція цього гормону – це здатність притупляти біль.
● Кортизол активізує роботу мозку.
Завдяки йому у стресових умовах ми швидко знаходимо вихід із критичної
ситуації. Кортизол також допомагає організму продукувати більшу кількість
енергії.
Гормони
стресу викликають прискорене серцебиття та дихання, підвищення артеріального
тиску, напруження м’язів, розширення зіниць та підвищення потовиділення. Це все
– рефлекторні реакції організму на загрозу. Стрес пробуджує ірраціональні
страхи, які блокують здатність мозку до холодного та раціонального розв’язання
проблем. Вмикаються старіші з точки зору еволюції частини мозку, що допомагають
ухвалювати швидкі рішення. Однак вони не завжди є логічними та обґрунтованими.
Мозок
може віддавати нам такі команди:
● «бий» — це готовність до нападу;
● «біжи» — скеровування всіх ресурсів
на втечу від небезпеки;
● «замри» — бажання злитися з
навколишнім середовищем, заховатися.
«Бий»
та «біжи» – це реакції гіперзбудження. Ось їхні характерні «симптоми»: напруга,
тремтіння; підвищена пильність; гостре почуття небезпеки; гнів та лють;
імпульсивність; безладні, нав’язливі, циклічні думки.
«Замри»
– це реакція гіпозбудження. Її характерні ознАки: відчуття емоційного оніміння;
відстороненість та замкненість; пасивність, нездатність захистити себе;
зниження когнітивних функцій; скорочення фізичної активності.
У кожному з цих станів вимикається префронтальна кора головного мозку, яку ще називають його «виконавчою» частиною (адже вона відповідає за логіку, силу волі, креативність, вирішення проблем та постановку цілей). Це впливає на здатність чітко мислити, аналізувати ситуацію, ухвалювати рішення. Проте з цим можна боротися.”
Вправа "Книжка з малюнком"
Ця
техніка допоможе опанувати тривогу,
страх або інші негативні емоції. Для виконання техніки потрібно знайти собі
комфортне місце та зручно влаштуватися і виконати декілька послідовних кроків.
1. Уявіть у себе на колінах відкриту книжку з
чистими аркушами.
2. Тепер уявіть на цих аркушах свою тривогу,
страх чи іншу емоцію, яку вам хотілося б опанувати.
3. Роздивіться уважно. Як виглядає цей страх
або тривога? Що або кого він нагадує? Дайте собі достатньо часу для цього,
використавши усю вашу фантазію та креативнiсть.
4. Тепер закрийте свою уявну книжку. Подумки
покладіть її поруч. Нехай вона собі лежить, а ви займайтесь своїми справами.
Якщо треба кудись іти, можете «взяти» книжку з собою. Але не відкривайте, просто знайте, що вона є.”
Аби
попіклуватися про власне ментальне здоров’я нам зовсім не обов’язково боротися
із власними емоціями. Кращим варіантом буде розвиток навичок управління
емоціями та нашої здатності керувати власним станом, а також - вміння просити
про допомогу в навколишніх або звертатися до фахівців, коли ми цього
потребуємо.
Цього ж нас вчать і Ден з Ророю. Давайте подивимось, що відбувається з нашими героями далі?”
Поділіться,
будь ласка, вашими враженнями про урок:
●
Що вам найбільше запам’яталося?
●
Як змінювався ваш настрій?
●
На які думки вас наштовхнув перегляд відео та
виконання вправи?»
Чекаємо на зворотній зв'язок
Матеріали розроблені у межах Всеукраїнської програми
ментального здоров’я «Ти як?», ініціативи першої леді України Олени Зеленської,
у співпраці з Координаційним центром з психічного здоров’я при Кабінеті
Міністрів України, Міністерством освіти і науки України, Міністерством цифрової
трансформації України та Національною едьютейнмент освітньою платформою Дія
Освіта.
Немає коментарів:
Дописати коментар